Hoe kan je de ouder effectief coachen tijdens je lessen?

‘Tijdens de les merk je dat een ouder moeite heeft om tijdens de massage contact te zoeken met haar kindje. De baby is erg onrustig en kan zich moeilijk overgeven aan de massage. Je besluit om de ouder even goed te observeren, omdat je het idee hebt dat de ouder zich niet kan ontspannen en niet optimaal kan genieten van de massage. Als je jouw observaties vervolgens ter sprake brengt, begint de ouder te huilen en vertelt ze dat ze sinds de geboorte van haar kindje op een grijze wolk zit en nog niet heeft kunnen ervaren hoe het is om als kersverse moeder op een roze wolk te zitten’.

Als A-level Docent Babymassage heb je meestal te maken met ouders en baby’s die genieten van de babymassage. Het kan echter wel eens voorkomen dat een ouder (zoals in het voorbeeld hierboven) door omstandigheden in een emotioneel proces verkeert, waardoor babymassage juist minder effectief zal zijn.

Het is begrijpelijk dat jij er voor wilt zorgen dat de ouder én de baby juist in deze omstandigheden van de babymassage kunnen genieten. Maar wat is in deze de beste manier om te reageren?    

‘Tijdens de les merk je dat een ouder moeite heeft om tijdens de massage contact te zoeken met haar kindje. De baby is erg onrustig en kan zich moeilijk overgeven aan de massage. Je besluit om de ouder even goed te observeren, omdat je het idee hebt dat de ouder zich niet kan ontspannen en niet optimaal kan genieten van de massage. Als je jouw observaties vervolgens ter sprake brengt, begint de ouder te huilen en vertelt ze dat ze sinds de geboorte van haar kindje op een grijze wolk zit en nog niet heeft kunnen ervaren hoe het is om als kersverse moeder op een roze wolk te zitten’.

Als A-level Docent Babymassage heb je meestal te maken met ouders en baby’s die genieten van de babymassage. Het kan echter wel eens voorkomen dat een ouder (zoals in het voorbeeld hierboven) door omstandigheden in een emotioneel proces verkeert, waardoor babymassage juist minder effectief zal zijn.

Het is begrijpelijk dat jij er voor wilt zorgen dat de ouder én de baby juist in deze omstandigheden van de babymassage kunnen genieten. Maar wat is in deze de beste manier om te reageren?    

Tijdens deze (interactieve) workshop gaan we met elkaar ontdekken hoe je op dergelijke situaties kunt inspelen. Samen gaan we onderzoeken hoe je kunt reageren op de emoties van de ouder en welke adviezen je de ouder juist wel of juist niet kunt geven.  En wat is tijdens de voorbereiding en uitvoering van je lessen belangrijk om je nóg bewuster te zijn van je observaties, zodat je beter kunt inspelen op het (emotionele) proces van de ouder.

Laat je inspireren door Marike den Braber. Zij geeft o.a. inzicht en antwoord op de volgende vragen.

  • Hoe reageer ik als Docent Babymassage op een moeder die het gevoel heeft geen goede moeder te zijn?
  • Welke adviezen kan ik moeders geven als zij na de bevalling geen roze wolk ervaren?
  • Wat kan ik doen als een moeder heel onzeker is?

Marike kan  in 1 ½ uur natuurlijk geen coach van je maken maar ze gaat je wel leren hoe je jezelf kan blijven ontwikkelen zodat je ouders effectiever kunt adviseren en begeleiden. Je gaat ook ontdekken hoe je jezelf kan uitdagen om jezelf scherp te houden en op welke manier je kritisch op jezelf kunt blijven, zodat je de ouder effectiever kunt adviseren en begeleiden.

Ben jij na het lezen van deze intro ook zo nieuwsgierig naar de antwoorden of heb je zelf ervaringen die je met ons wilt delen? Dan zien we jou graag 2 november bij deze leuke interactieve online workshop!

Voor wie is deze workshop?

Deze workshop is bedoeld voor iedereen die lid is van het register van Babymassage Nederland en voor iedereen die de opleiding A-level Babymassage volgt.